Júliusban Kocson jártam a Kocsitoló fesztiválon. A fesztivál aprópóját adja a „magyar ingó szekér, hintáló szekér”, később „könnyű szekér”, azaz kocsi.
Miközben néztem, hogy a résztvevők a 380 kg súlyú kocsit a település szélétől annak központjáig futva tolják, a szekérre adott frappáns eredetmegjelölés elterjedésén kezdtem gondolkodni. Milyen illusztris társaságba keveredett Kocs, és a kocsi, azzal, hogy minden emberi szállításra alkalmas járművet így hívunk a mai napig?
Hány olyan település van Magyarországon, aminek megnevezése után mindenki ugyanarra gondol? Debreceni kolbász, esztergomi bazilika, bajai halászlé – talán már ezt is csak én párosítom így. A „komáromi” szó után az erődöt vagy a dalból ismert kisleányt tenném. És hány olyan település van Magyarországon, ahol semmit nem kell a településnév után tenni, mégis mindenki ugyanarra gondol? Talán csak a kocsi.
Más megközelítésből a kocsi világszerte is szép társaságban van. Nokia, a hoover (porszívó), konyak – és a címben leírt Tesla.
Indiában ha azt kérdezik: Hol a Nokiád? – akkor általánosan a mobiltelefonra gondolnak, mert ott sokáig ez volt a mobil. Amerikában a porszívót (vacuum cleaner) hoovernek hívják, mert az első gyártója a Hoover volt. A konyak a francia tájegység után kapta a nevét (a pezsgő is több nyelvben a tájegységre utal, csak nálunk nem, hála a nyelvújítók fantáziájának). És valószínűleg a Tesla is az általános neve lesz az elektromos autóknak, akkora előnye lesz a piacon.
Szép kis társaság – és nekünk a tesla is csak egy kocsi lesz…